Humor is overwonnen droefheid

Website in ontwikkeling !

eithward@gmail.com

06 1248 7475

Malle managementmethoden en -modellen

 Malle managementmethodes in de zorg

Oh het was zo’n mooi idee om mensen in het verpleeghuis meer op hun gemak te stellen. Huiskamers helemaal inrichten en kleuren naar beroepsgroepen.
Bijv. een huiskamer alleen voor “zorgvragers” met als achtergrond het boeren-leven. Foto’s aan de muur met koeien, boerderijen, landbouwmachines, één keer in de maand een baal stro in de huiskamer, mooie boerenmuziek op de achtergrond. Radio- en TV-programma’s in het dialect, een “zwilk” (plastic tafelkleed) op de eettafels, etc.

En wat gebeurde er dus: er kwam een project-groep die allerlei soorten huiskamers uit begon te werken. Huiskamers voor boeren, winkeliers, ambtenaren, arbeiders, leraren, mensen uit ‘prachtwijken’, etc.

De projectgroep vergaderde vaak en lang, maar kwam er niet uit. Er kwam niets van het plan terecht. Het kostte natuurlijk teveel en bij het indelen van de ‘zorgvragers’ bleken er ook rijke boeren te zijn die gewoon Nederlands spraken en van klassieke muziek hielden. Niemand wilde in de huiskamer van de mensen uit de arme buurten en geloof bleek nog steeds een belangrijke rol te spelen.

In de praktijk bleek sociale klasse ver weg het belangrijkste indelingsprincipe te zijn. Welke beroepsachtergrond was niet zo belangrijk.

Einde project. Tijd weg, geld weg, motivatie van medewerkers om nog eens mee te denken weg. Dat gebeurt er dus als je buiten de meest betrokken partij(en) - de bewoners en hun familie - zelf gaat bedenken wat het moet worden …. voor u, over u en zonder u.

HELP! DE INSPECTIE KOMT !!!!
  
(Rustig, rustig, heb je je protocollen op orde? Ja? Niks aan de hand joh)

Je zou het verwachten, spanning, zweetplekken onder de armen, zenuwen, als de Inspectie voor de deur staat.
In de praktijk blijkt het allemaal nogal mee te vallen, zo’n inspectie. Ze kondigen van te voren keurig aan wanneer ze op inspectie komen, want anders zijn de verantwoordelijke managers er soms niet en liggen de mappen met protocollen niet klaar en wat moet je dan als inspectie? Kijken hoe het echt gaat in de dagelijkse praktijk? Kost veel te veel tijd en we lopen  toch wel even door het gebouw?

 En wat doe je dus als manager? Gewoon zorgen dat  de papieren werkelijkheid in de protocollen op orde  is, want daar kijken ze eigenlijk alleen maar naar.
 Is opleiding op dat moment een hot item? Gewoon ff  een paar extra opleidingspunten inbouwen.
 “Ik zie  dat  jullie ook aandacht besteden aan extra  instructies voor verantwoord medicijngebruik, zodat medewerkers weten wat ze geven, wat de bijwerkingen kunnen zijn en wat verkeerde combinaties zijn. Prima! Een pro-actieve aanpak!”
Zo doe je dat dus.
Ze lopen natuurlijk wel eens even door het gebouw  en dus haal je de rolstoelen voor alle zekerheid  allemaal even uit de gang waar ze altijd staan en  parkeert ze even bij elkaar in een lege kamer.

En, o ja, de medicijnkarren! Even zorgen dat ze afgesloten zijn. Verder de schoonmaakdienst even wat extra uren laten maken om de ergste viezigheid weg te laten halen en die lampen nog even laten repareren, en nog een paar van dat soort dingen dan is er niets aan de hand toch?

Inderdaad niets aan de hand. Inspectie tevreden, management tevreden, dus iedereen tevreden, toch?