top of page
logo Eith psychologie_edited.jpg

BRAINMAP VAN DE WEBSITE

MANAGEMENTGEKTE

Klik op de
onderstreepte titels
voor meer info over dat onderwerp

Basale vergissing

Subjectieve zaken objectief willen meten

De managementwaanzin in organisaties begint onrustbarende proporties aan te nemen. Managers proberen steeds meer om hun organisatie in de juiste koers te sturen en te houden door nog meer te meten en nog meer te controleren. Medewerkers zijn daardoor veel tijd bezig met het verzamelen van informatie en het schrijven van rapporten, maar veel helpt het allemaal niet. Vooral in dienstverlenende organisaties blijken cijfers boterzacht te zijn en hebben cijfers vaak niet meer waarde dan het weerbericht van vorige week.

Waar komt die management-onzin vandaan? Wat is er zo gek aan? Wat kunnen er aan doen en kan het ook anders?

Daar gaat deze website over.


Beleid maken met cijfers is dus vaak niet zinvol in dat soort organisaties. Dat kan anders: door gebruik te maken van een andere kwaliteit van je brein: intuïtie, ofwel patroonherkenning. Dat wordt gezien als 'alleen maar een gevoel' maar dat klopt niet. Intuïtieve inzichten gaan vaak wel gepaard met een aha-gevoel maar het is een plotseling inzicht. Dan voel je onverwachts, ineens een soort opluchting: 'Aha, nu weet ik wat er moet gebeuren' of ' of: 'Aha, ik zie nu hoe het in elkaar zit'.

Een mooi voorbeeld daarvan is het denken van een goede schaker. Op basis van de vele partijen die hij/zij gespeeld heeft, voelt hij/zij bij moeilijke situaties vaak intuïtief aan wat er wel of juist niet moet gebeuren zonder dat als een computer nog zet voor zet rationeel te hoeven analyseren. Dat kan zoiets zijn als: "In deze stelling moet ik niks met de torens doen, want dat pakt niet goed uit". Dat vermogen kunnen managers ook inzetten bij het bedenken van oplossingen en nemen van beslissingen.   

Toen de politie nog veel beter functioneerde 
Over het volstrekt onterechte minderwaardigheidscomplex van de Nederlandse politiechef
De managementplaneten: Psi en Phi
Dienstverlenende organisaties worden ziek en sterven als je ze gaat besturen alsof het productiebedrijven zijn. Waarom? Lees dat hier

Persoonlijkheid van leidinggevers

Wat is goed leiding geven?

De relatie soort werksituatie / beste stijl van leiding geven

Kietelende vragen

  • Heeft u thuis ook een communicatieplan?

  • ​Hoe meet u thuis het werkklimaat?

  • Bent u ook geketend door kengetallen?

logo Eith psychologie_edited.jpg

Het leven is een circus
Maar hoe sterk is de directeur? Is hij nog de baas of bepaalt het publiek wie en wat jij mag doen?

Speelbord Wiebenik.jpg

SPEEL HET SPEL WIEBENIK

Wie ben ik? Wat je daar zelf van vindt is bijna nooit hetzelfde als wat anderen daarvan vinden. Samenwerken of samenleven met andere mensen gaat alleen goed als wat jij van jezelf vindt niet teveel verschilt van wat anderen van jou vinden. Men dit spel ontdek je of wat jij van jezelf vindt klopt met wat anderen van jou vinden. Zo ontdek je op welke punten de samenwerking wel of niet zo goed gaat en waarom dat zo is. 

bottom of page